11/22/2009

Com es va fer l'Eymeric d'Usall?

Després d'un merescut descans, torno a la càrrega amb l'Eymeric d'Usall.

Si heu llegit el llibre, segurament voldreu saber moltes coses sobre el personatge, i, sobre tot, poder distingir la novel·la de la realitat.

Doncs endavant!!!

Per començar, em referiré a la casa dels Usall a Regomir, 6, de Barcelona. Tot el que dic sobre ella és cert. Per poder fer el llibre vaig visitar el que queda de la casa (que, exteriorment, és mot poc des de la reforma de 1854), vaig parlar amb l'arquitecte que ha portat a terme la restauració i em vaig documentar a fons sobre l'escala de cargol amagada en un prisma quadrat i la cripta amb nou nínxols que hi ha al final de l'escala...

La casa va ser adquirida pels Usalls a la dècada de 1280 i permetia, simultàniament, controlar la sortida cap a la platja i l'entrada a la ciutat pel castellum romà de la porta de Regomir i l'accés al Palau del Temple, que està just en front del Palau dels Usall.

Va ser decorada amb riques escultures de Damià Forment al segle XVI i la família hi va habitar fins al segle XIX en què l'hereva del títol dels Usall (la marquesa de Monistrol) va casar amb el baró de Beniparrell, de la família dels Escrivà de Romaní (valencians). Llavors es van traslladar a una nova residència, un castell a la Torre Blanca de Sant Felíu, Sant Just Desvern i Sant Joan Despí, que, finalment, ha acabat esdevenint un parc públic ple d'esfinx i símbols maçònics.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada